Browsed by
Månad: juli 2018

Skriv mer! Skrivtips som funkar!

Skriv mer! Skrivtips som funkar!

Jag vill skriva, men… Jag önskar jag hade mer tid att skriva…

Ingrid avslöjar hur hennes epost-adress ska uppmana till att skriva. Knepen är lika många som skribenterna, men ofta kokar det ner till att handla om tid. Jag försöker tänka annorlunda på begreppet tid och utgå från att tid är det enda jag har. Hela tiden. Jag har också bestämt mig för att skrivandet är prioriterat, vilket innebär att jag väljer bort andra saker. Detta borde resultera i att jag skriver mycket.

Det gör jag inte.

Vad är det jag gör fel?

  • Skrivtid blir när andan faller på, då jag tror att jag kommer använda varje tillfälle till att skriva (kan ju skriva på bussen till jobbet, varje kväll istället för att kolla TV eller läsa bok, gå upp tidigt på helgen och skriva innan familjen vaknar).

Lösning: planera in skrivtid i kalendern, precis som träning, umgänge och annat planeras in. Skrivtiden ska infalla när jag vet att det funkar bäst för mig att skriva. I mitt fall är kvällstid bäst.

  • Jag avsätter mycket tid och tror att en hel eller en halv dags skrivtid ska resultera i massor av text. Det är helt enkelt svårt för mig att hålla koncentrationen så länge på en sak vilket leder till att jag börjar göra andra saker.

Lösning: använda pomodoro-metoden. Jag sätter timern på 30 min (eller annan lämplig tid) och får tills klockan ringer bara skriva. Sen tar jag en paus när jag får kolla sociala medier, fixa kaffe, hänga tvätten eller något annat. Sen sätter jag timern och kör skrivpass igen. Detta sätt motverkar stress och splittrat fokus. I bästa fall skapar det flow.

  • Jag sätter för höga mål, som t ex när jag planerar in hur många ord jag ska skriva per vecka. När jag inte uppnår målen får det motsatt effekt, dvs jag skriver ännu mindre. Vilket skapar stress. Samtidigt är vision och mål viktigt för mig för jag tror på kraften att lyckas om jag har en mental bild av vart jag vill nå.

Lösning: Vara nöjd med det jag gör, även om det ”bara” blev 300 ord eller inga ord alls men kanske idéer till nya scener.

Det som ger resultat är att hela tiden hålla liv i skrivprocessen, genom att skriva eller att tänka på sin text. Det får hjärnan att jobba undermedvetet och servera lösningar och nya scener när du minst anar det. Och nu, dags att skriva!

Ingrid. Skriv!

Ingrid. Skriv!

Jag har en konstig e-postadress som innehåller orden ingrid.skriv.

Jag är alltid tvungen att bokstavera den för alla.

Mitt efternamn var inte ledigt i e-posttjänsten och jag var tvungen att välja något annat. ”Skriv” tolkas nog som att det går att skriva till mig på den adressen, men det var inte därför jag valde det ordet. Jag valde det för att varje dag skicka en en uppmaning till mig själv när jag öppnar min brevlåda: ”Ingrid. Skriv!”

Jag har aldrig berättat det för någon. Det har känts pretentiöst och barnsligt. Det är det säkert också. Men tips nr 1 för alla som vill göra livsstilsförändringar brukar vara: Berätta ditt mål för din omgivning. Nå. Min omgivning vet ju att jag skriver sedan länge. Men detta med e-postadressen har jag aldrig berättat för någon. Så nu tar jag steget ut ur e-brevlådan:

Hej, jag heter Ingrid. Det går bra att mejla mig. Jag kommer i fortsättningen att tolka alla mejl – från skola, vård eller random underklädesföretag – som uppmaningar från universum att skriva på min bok.

Skriv till mig på egen risk. Det kanske blir en bok till slut.

Imorgon: Tips nr 2: Varför tidsbrist inte är brist på tid.