Snöflingemetoden

Snöflingemetoden

Du har en manusidé som ligger och växer till sig i huvudet. Du ser scener, hör dialoger, men det hänger inte ihop. Att börja skriva historien känns övermäktigt. I Gräv där du står skriver Sara att inspirationen inte alltid kan inväntas. Det är bara att köra på. Och för att kunna köra kan det hjälpa att använda en metod.

Första gången jag hörde talas om snöflingemetoden (källa: berattarskolan.se) var när Jenny Milewski berättade om den för min skrivcirkel. Jag föll för snöflingemetoden direkt och har testat den i olika varianter. Precis som jag skrev i Därför pratar alla om skrivprocessen, så måste jag planera för att jag ska få något skrivet.

Snöflingemetoden består av 10 steg. Det kan kännas övermäktigt och om det gör det, så prova några av stegen. Så har jag gjort. I första steget ska du sammanfatta ditt manus i en mening. Redan här är det svårt. Det gäller att fånga själva kärnan i manuset och svara på vad det är för slags historia. Jag hade inte gjort det med mitt manus förrän jag satt och skulle hisspitcha* det i mitt följebrev till förlagen. Helst i en mening.

I följande steg utvecklar du meningen tills du har en synops. Ett av stegen som jag har haft mycket nytta av är det när du sammanfattar motivation, mål och konflikt för varje karaktär. Här blir det synligt om en karaktär är överflödig, finns i dubbla upplagor (kan kanske slås ihop till en karaktär?) eller behöver utvecklas. Jag kämpar ofta med att få mina karaktärer att ha egna personligheter, egenheter och ett eget sätt att prata.

Sista steget är att lista alla scener. Jag har testat att arbeta med excelark där jag listar scener, var konflikterna finns och när i tiden det händer. Detta gör det betydligt enklare att få en överblick, flytta runt scener och upptäcka luckor i historien. För den som gillar struktur finns det även program att ladda ner och använda, som t ex Scrivener.

Scenlista i excel.

*Hisspitch enligt Jenny är när du på frågan ”Vad skriver du?” med väldigt få ord ska svara på den frågan. Och dessutom göra det på ett sätt som säljer in ditt författarskap.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *